Нова версия: Костите на Ботев лежат в руините на стара черква

Мощите на националния герой Христо Ботев, считан от народа за светия, лежат до една от стените на черква във Врачанския Балкан, пише „Ретро“. Тя се нарича „Света Троица“ и се намира в местността Манастирски дол.

За съжаление, от храма, бил известен с чудотворните си сили, са останали само основите, които обаче ясно личат. А това би улеснило и евентуалните разкопки по издирване костите на Ботев.

Новата хипотеза за гроба на Ботев принадлежи на изследователя и писател Николай Иванов. Съвсем наскоро той представи във Враца книгата си „Нови документи за гроба на Ботев“. В представянето взеха участие историкът проф. Пламен Павлов от Великотърновския университет „Свети свети Кирил и Методий“, общественикът Христо Илиев, правнукът на брата на Ботев – Боян Ботев, и кметът на община Сухиндол инженер Пламен Чернев. „Документите, които съм използвал, се съхраняват в архива на Българската академия на науките“, обясни Иванов. По думите му документите са предадени в академията от Димитър Бучински, участвал в комисията, която през 1934 г. е разследвала смъртта на Ботев, издирвайки очевидци на събитията. Според показания на свидетеля Петър Мазнов тялото на Христо Ботев е свалено от лобното му място от дядо Вълко Очиндолски.

Това се е случило около 5 юни – на четвъртия ден след убийството на революционера, предвождал чета от Влашко през 1876 г. Според запазените спомени старецът е погребал Ботев до стените на църквата край Враца. Мястото е достойно за последен пристан на поета революционер, тъй като е изключително свято. Има сведения, че още през IV в. в този район е проповядвал Христовото учение св. Никита епископ Ремесиански (починал на 24 юни 432 г.). Той се приема за първия покръстител на населението на Враца. Самата черква, където лежат мощите на Ботев, е от епохата на средновековието. Тя е била част от отдавна разрушен манастир „Св.Троица“. Останките му се намират югоизточно от града. Обителта е изградена през XIV в., западнала през първия век на турското робство, в края на XVI в. отново се замогнала. В началото на XVII в. манастирът вече е бил значително и активно средище на българската книжовност и просвета във Врачанския край.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *